skip to Main Content

Sammenlign de billigste mobilabonnementer hurtigt og nemt med Moneyadvisor.dk

100% GRATIS

HURTIGT & NEMT

UAFHÆNGIG & UVILDIG

Moneyadvisor.dk hjælper dig med at finde det bedste og billigste mobilabonnement. Vi har herunder besvaret nogle ofte stillede spørgsmål:

Mobilabonnement

Mobilen, har i dag en enorm vigtig position i de fleste menneskers liv. Årsagen til at den har så stor betydning er, at vi kan kommunikere med hinanden, blive underholdt og følge med i hinandens liv, såfremt man har en smartphone. Før vi som forbruger kan få det optimale ud af vores smartphone kræver det, at du finder et mobilabonnement, der passer til dit individuelle behov. Når man står hos forhandleren, kan det være svært at overskue hvilket abonnement, der passer bedst. Derfor har vi hos Moneyadvisor.dk gjort nemt og overskueligt at sammenligne de forskellige udbydere baseret på dit specifikke behov.

Udbydere af mobilabonnementer

Der er rigtig mange udbydere af mobilabonnementer i Danmark, som for de fleste kan virke meget ens. De udbyder en lang række af forskellige mobilabonnementer, der indeholder fri SMS og en varierende mængde af tale og data. Alle udbydere giver dig endvidere muligheden for at blive koblet på 4G-netværket, som gør din internetforbindelse hurtigere og mere stabil end ved 3G-netværket. Herudover tilbyder alle udbyderne, at du kan købe en mobiltelefon/smartphone, når du tegner et abonnement hos dem. Du slipper derfor at købe abonnement og mobil to forskellige steder.

Moneyadvisor.dk vil herunder forsøge at give dig overblikket over de forskellige udbydere og hvordan de adskiller sig fra hinanden.

Mobilabonnement fra Oister

Oister er blandt de billigste udbydere på det danske marked og markedsføres meget på prisen gennem bl.a. TV. Deres abonnementer er uden binding, så du kan frit vælge et nyt abonnement hos dem, såfremt det første ikke passede til dit behov eller en anden udbyder, hvis det ikke lever op til dine forventninger.

Mobilabonnement fra Telmore

Præcis som tilfældet var med Oister, har Telmore ingen binding på deres mobilabonnementer. Telmore tilbyder en række ekstra ydelser, der er inkluderet i nogle af deres mobilabonnementer. Blandt andet kan du få Telmore Musik og Telmore Play, som giver dig adgang til underholdning online.

Mobilabonnement fra Fullrate

Fullrate tilbyder som så mange andre udbydere, en lang række abonnementer og ligesom Oister, har Fullrate også prisen i fokus. Den lave pris betyder dog, at det ikke er alle deres mobilabonnementer, som har adgang til 4G-netværket. Herudover skal du være særligt opmærksom på at Fullrate har en bindingsperiode på deres abonnementer.

Mobilabonnement fra CBB

CBB har valgt et anderledes fokus og adskiller sig markant fra konkurrenterne ved at tilbyde “Fri Facebook”. Det betyder, overordnet set, at du som forbruger kan tilgå din Facebook-app uden at benytte den data, der hører med til dit mobilabonnement. Herudover kan du drage fordel af gratis CBB til CBB opringninger.

Mobilabonnement fra Telenor

Telenor har også forsøgt at adskille sig  fra konkurrenterne ved at tilbyde Microsoft Onedrive, der er en tjeneste, som gør det muligt at arkivere billeder og andre filer. Herudover kan du også drage fordel af at være i stand til at ringe gratis i hele norden. Som en sidste fordel tilbyder Telenor rabat, hvis andre medlemmer af din familie er kunde hos dem.

Overvejelser inden valg af mobilabonnement

De beskrivelser du finder i ovenstående afsnit viser, at der er rigtig mange forskellige udbydere på markedet. Hvorfor det kan være utrolig svært at vælge, hvilken udbyder, der er den rigtige for netop dig og din økonomi.

Overordnet set, bør du gøre det klart for dig selv, om du vil have det billigste abonnement, eller du foretrækker at få adgang til diverse specielle ydelser og tjenester som udbyderne tilbyder dig i deres pakker. Blandt de billigste udbydere af mobilabonnementer finder du Oister og Fullrate. Dog er det vigtigt at du er opmærksom på, at disse udbydere ikke tilbyder ret mange andre services udover SMS, opkald og data. Hvis du derimod leder efter et mobilabonnement, der går meget op i at tilbyde sine kunder ekstra services, bør du kigge efter TDC og Telia, som sætter en ære i alskens services. Du skal dog være opmærksom på, at med det øgede antal services, bliver mobilabonnementet også væsentligt dyrere end så mange andre selskabers. Derfor er det utrolig vigtigt at du allerede på forhånd gør dig klart, hvad der betyder mest for dig, for ikke at blive skræmt af den månedlige regning.

En anden ting, du som forbruger bør være meget opmærksom på er oprettelsesafgift, der er tilknyttet en del mobilabonnementer. Det betyder at du skal betale et engangsbeløb for at blive oprettet hos den enkelte udbyder. Dette beløb er ofte ikke specielt stort, men man kan spare penge ved at vælge et mobilabonnement uden oprettelsesafgift – forudsat at abonnementet passer til dit individuelle behov.

Herudover bør du være opmærksom på, om du binder dig til et mobilabonnement over en længere periode, hvilket er tilfældet hos nogle udbydere. Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen med denne løsning, såfremt du er tilfreds med dit mobilabonnement. Dog kan det være problematisk at være fastlåst hos en udbyder, hvis det viser sig at abonnementet ikke passer til dig og din situation. Det kan eksempelvis være, hvis du har undervurderet dit forbrug, eller at dit forbrug ændres i løbet af bindingsperioden. Det kan derfor anbefales at vælge et mobilabonnement uden binding, da du dermed frit kan skifte abonnement, hvis din situation ændres eller du har fundet et bedre mobilabonnement andetsteds.

Slutteligt bør du overveje, om det er en fordel for dig at købe en ny mobil, når du tegner nyt mobilabonnement. I langt de fleste tilfælde er det muligt at få de nyeste smartphones til en nedsat pris, hvis du tegner et abonnement samtidigt. I denne sammenhæng skal du dog være opmærksom på, at den nedsatte pris ofte betyder, at det månedlige abonnement vil være forholdsvis dyrt. Herudover kan der være en oprettelsesafgift og en bindingsperiode af varierende længde forbundet med denne løsning. Det er derfor meget vigtigt, at du er opmærksom på, hvad den samlede mindstepris for køb af mobil er i sidste ende.

Det er en vurderings fra din side, som afgør om det kan svare sig at købe mobilabonnement samme sted, som du køber din nye mobil. Hvis du har et meget billigt abonnement i forvejen kan det sagtens være, at det kan betale sig at købe din nye smartphone hos den givne udbyder, også selvom prisen på din nye mobil vil være dyrere.

Hvorfor er der binding på nogle mobilabonnementer og ikke på andre?

Årsagen til at til at der er binding på enkelte mobilabonnementer er meget lige til. Mobilselskaberne, der tilbyder deres abonnementer til dig, ønsker at fastholde dig så længe som muligt. Dette kan de gøre ved at implementere en bindingsperiode, der blev omtalt i afsnittet ovenfor. Moneyadvisor.dk anbefaler at du sætter dig ind i, hvad du har behov for. Du kan med fordel stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvor lang tid har jeg tænkt mig at beholde mobilabonnementet?
Hvis du regner med at beholde dit mobilabonnement på ubestemt tid, kan det klart anbefales, at du vælger et abonnement med binding på, da du højest sandsynligt vil bruge det i længere tid end 6 måneder, og derfor vil du i sidste ende opnå store besparelser på denne løsning.
Er jeg glad for min nuværende mobiltelefon, eller vil jeg gerne skifte den ud snart?
Hvis du gerne vil skifte din mobiltelefon ud indenfor de næste par måneder, men skal bruge et nyt mobilabonnement, skal du nok ikke vælge et abonnement uden binding, da dette typisk kan opsiges med en måneds varsel.
Vil jeg gerne skifte imellem abonnementer for at få en bedre pris?
Mobilabonnement priser skifter ofte, og teleselskaberne tilbyder ofte forskellige ydelser, når de præsenterer et nyt abonnement. Så hvis du er typen der hele tiden er på jagt efter det nyeste abonnement med flest mulige funktionaliteter på siden, så skal du vælge et mobilabonnement uden binding.

Hvor ofte bør jeg skifte mobilabonnement?

Det er et svært spørgsmål at besvare, da der er mange individuelle faktorer, der spiller ind, om det kan svare sig at skifte mobilabonnement. Dog kan vi anbefale dig at du holder dig jævnligt opdateret på, hvad de forskellige udbydere kan tilbyde dig som kunde. Vi har tidligere nævnt konkurrenceniveauet på markedet, som er rigtig stor, hvilket betyder at de forskellige mobilselskaber ligger i konstant priskrig. Der er mange udbydere, som alle kæmper om kundernes gunst. De er nødsaget til at skille sig ud ved hele tiden at opdatere deres priser og presse disse i bund, samtidig med at de tilbyder services, som de håber at forbrugerne vil betale for.

Denne føromtalte priskrig mellem mobilselskaberne er en enorm fordel for dig, da det betyder, at du ofte kan få et mobilabonnement til en rigtig fornuftig månedlig ydelse.

Hvis du har tegnet et abonnement i forbindelse med køb af mobil, kan det være en god ide at undersøge, hvad andre udbydere kan tilbyde dig, når din bindingsperiode udløber. Der vil i rigtig mange tilfælde være mange penge at spare! Omvendt kan det være, at du ikke behøver skifte mobilabonnement, hvis du eksempelvis har haft et rigtigt billigt mobilabonnement, som passer lige præcis til dit individuelle behov.

Vi anbefaler at du løbende holder øje med Moneyadvisor.dk for at holde dig opdateret om de forskellige priser vores udbydere tilbyder. Der kan være rigtig mange penge at spare!

Hvor mange timers tale skal jeg have i mit mobilabonnement?

Den nemmeste måde, hvorpå du kan beregne hvor meget taletid du har brug for, er simpelthen ved at kigge på dit tidligere forbrug.

Der er flere måder at blive klog på, hvor meget du tidligere har brugt, her er 2 gode råd fra Moneyadvisor.dk:

Kig på din tidligere mobilregning.
Selvom du også tidligere har haft et mobilabonnement med inkluderet taletid, vil det stadig stå på din regning ,hvor meget du har talt.
Kig på din mobiltelefons statistik over samtaler.
De fleste mobiltelefoner holder statistik over, hvor meget mobiltelefonen bruges – både med hensyn til taletid, men også data og SMS’er.

Ved at benytte sig af et af ovenstående råd, kan du hurtigt finde frem til, hvor meget taletid du har brug for i dit nye mobilabonnement. Et andet godt råd hvis du ikke har tidligere regninger liggende, så kan du logge ind på din udbyders hjemmeside og få en oversigt over dine tidligere regninger.

Hvad sker der, hvis jeg overskrider antallet af timer i mit mobilabonnement?

Såfremt du når at bruge alt din inkluderede taletid for den indeværende måned, bliver du afregnet for hver minut ekstra du taler. Dette bliver et tillæg udover din normale pris. Du kan hurtigt finde frem til den pris du takseres, da teleselskaberne oplyser, hvad minutprisen på opkald udenfor den inkluderede taletid er. Det kan være en god ide, at undersøge hvad denne pris er, da den varierer meget afhængig af udbyderen hos hvem du har dit abonnement.

Typisk ligger priserne for ekstra taletid på mellem 35 og 60 øre pr. minut, som du bruger på dit mobilabonnement, og afregnes typisk i dit månedlige abonnement. Du skal herudover være særligt opmærksom på, at priserne på den ekstra minuttid ligeledes vil ændre sig, såfremt du benytter dem i udlandet.

Hvad er data - og har jeg overhovedet brug for det?

Et andet element, som du bør være opmærksom på, når du skal vælge mobilabonnement er, hvor meget data du har brug for. Data defineres som det, du forbruger, når du benytter dig af internettet på din telefon. Det er ikke kun, når du surfer på nettet gennem din internetbrowser, men også når du benytter apps på din mobil.

Enkelte forbrugere vil i nogle tilfælde overveje om hvorvidt de har brug for data til mobilen, da de har deres bredbåndsforbindelse derhjemme. Mobilen er en vigtig del af hverdagen, da den fungerer som kommunikations- og underholdningsmiddel. Dog betyder det også, at de fleste har brug for 4G på deres telefon, for at tilgå de mange apps, som gør kommunikation og underholdning mulig, da disse som sagt kræver internetforbindelse. Derfor har alle, i større eller mindre grad, behov for at få data inkluderet i deres mobilabonnement.

Årsagen til, at du har brug for data på din telefon er ganske enkel for at give dig muligheden for at komme på internettet, selv når du er på farten. Det vigtigste spørgsmål du imidlertid kan stille dig selv er så “hvor meget har jeg brug for?”. Igen, som det er med din abonnement, er det en meget individuel sag. Det er vigtigt at du er klar over, hvad du bruger internettet til. Hvis du streamer meget indhold på telefonen (film og musik), er det nødvendigt at tegne et mobilabonnement med en stor mængde data. Har du derimod et mindre forbrug, kan du sandsynligvis nøjes med 1-5 GB om måneden. Det kan være svært at vurdere, da antal GB kan virke meget abstrakt. Der findes flere databeregnere på internettet, som du kan benytte til at udregne den helt rigtige mængde mobildata til dit individuelle behov.

Hvad sker der, hvis jeg bruger alt mit data?

På trods af, at du har et mobilabonnement, hvor datamængden passer til dit forbrug, kan det ske at du af den ene eller anden årsag bruger mere data end forventet. De forskellige mobilselskaber har forskellige standarder for at håndtere problemet. Enkelte giver dig mere data mod betaling, mens andre lukker ned for din adgang til det mobile netværk.

Er der dækning i mit område?

Den nemmeste måde hvorpå du finder ud af hvilke selskaber, der dækker dit område, er ved at kigge på selskabernes egne hjemmesider. Moneyadvisor.dk har gjort det let for dig, ved at finde links til dækningskort for mobilselskaberne i Danmark:

TDC – http://daekning.tdc.dk/4g_daekning.html
Bruges af: TDC, Yousee, TELMORE
3 – http://www.3.dk/Privat/mobil/Daekning/
Bruges af: 3, Oister
Telenor – http://www.telenor.dk/mobil/daekning/
Bruges af: Telenor, BiBoB, CBB Mobil
Telia – http://telia.dk/mobil/daekning
Bruges af: Telia, Call me

Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?

Først og fremmest er der rigtig mange forskellige udbydere, hvilket kan gøre det utroligt svært at træffe det rigtige valg. Derudover er det vigtigt at gøre sig klart, hvad man forventer at få med i pakken (hvor meget tale, data og services). På trods af du har gjort dig en masse tanker vedrørende dit valg og hvilke faktorer du vurderer er essentielle, kan det stadigvæk være en uoverskuelig jungle at navigere rundt blandt de utallige mobilabonnementer og deres tilbud.

Det er lige præcis her at Moneyadvisor.dk kommer ind i billedet! Vi er en hjemmeside, der har samlet alle udbydere af mobilabonnementer på ét sted, så du nemt, hurtigt og bekvemt kan sammenligne og vælge det helt rigtige abonnement. I takt med at vi har en samlet oversigt over de danske mobilabonnementer kan du hurtigt danne dig et overblik over de mange abonnementer, der passer til dine behov.

Når du kommer ind på vores side kan du vælge at surfe rundt på egen hånd. Du kan blandt andet benytte dig af vores sammenligningstjeneste, der gør det muligt at sammenligne alle mobilabonnementerne. Den bedste måde at udnytte vores service er ved at gøre brug af vores søgefunktion, der er placeret øverst, over tabellen. Ved at indtaste nogle simple kriterier kan du nemt finde den udbyder og det mobilabonnement, der passer bedst til dig. 

Hvordan skifter jeg mobiludbyder?

Når du har benyttet Moneyadvisor.dk til at finde det bedste mobilabonnement, står du med alt sandsynlighed i en situation, hvor du skal skifte din udbyder. Det er heldigvis rigtig nemt og simpelt at skifte udbyder i dag. Når du bestiller et nyt abonnement, sørger den nye udbyder for at opsige dig hos din tidligere mobiludbyder. Det er en automatiseret proces, som du ikke skal bekymre dig om.

Dog er det vigtigt at du er opmærksom på, at såfremt du har en binding hos med et andet abonnement og denne ikke er udløbet, så skal du betale for to forskellige abonnementer samtidigt. Derfor anbefaler vi dig, at du venter med at skifte til din bindingsperiode er udløbet for at sikre dig den billigste løsning.

Kan jeg få mit gamle nummer overflyttet?

Det korte svar er “ja”. Når du skifter selskab, kan du vælge at beholde dit gamle nummer. Du skal dog manuelt bede din nye udbyder om at overflytte dit nummer. Herefter er det igen op til din nye udbyder at få kontakt dit tidligere selskab og sørge for, at nummeret bliver videregivet.

Du vil opleve at du får tilsendt et nyt simkort med posten, når du har tegnet et abonnement hos en ny udbyder. Det nye simkort har fået tilknyttet et nyt nummer til dig, som du kan tage i brug, såfremt du ikke har valgt at få overflyttet dit gamle mobilnummer. Det tager som oftest 30 dage at få overflyttet sit nummer alt afhængig af, hvilket mobilselskab du vælger. I disse tilfælde bliver du givet et midlertidigt nummer, indtil det gamle er blevet overflyttet.

Seneste nyt fra bloggen

Back To Top